За сімома замками

 

ВЛАСНИК МОЖЕ ЗАПИТАТИ ПО МОБІЛЦІ: "ЯК СПРАВИ, МАШИНКО?" А ВОНА ВІДПОВІСТЬ: "ВСЕ ГАРАЗД, МІЙ ПАНЕ!"

Як зробити, щоби ваше авто не стало здобиччю крадіїв, розповідає директор сервісного центру Peugeot Олександр Демчина

Конфлікт між виробниками замків і тими, хто вміє їх відкривати, старий, як світ. З часом він хіба що дедалі більше пересувається у бік електроніки й цифрових технологій. Тепер кожен знає, що мало купити машину. Треба також подбати про те, аби її одного дня не вкрали з вашого гаража чи просто з-під вікна. Як найкраще оберігати своє авто від злодіїв нам розповів директор сервісного центру Peugeot Олександр Демчина.

Немає таких замків, до яких не можна було би підібрати ключів

- По-перше, треба зізнатися у тому, що немає таких замків, до яких не можна було би підібрати ключів, - каже він. - Все, що зроблено людиною, людина може і зруйнувати. Тому є лише надійні сигналізації - тих, які би на сто відсотків гарантували вашій машині безпеку, немає. Хоча мені доводилося бачити авто, розпотрошені злодіями, котрі однак так і не змогли завести двигун. На те, щоби відключити якісну сигналізацію й нейтралізувати всі секретки, потрібно багато часу. А злодії зазвичай його не мають...

Тепер стали випускати стільки систем сигналізацій, що очі розбігаються. Однак пан Олександр каже, що більшість з них є типовими і відрізняються одна від одної хіба що назвами. Тому краще вже ставити сигналізації відомих виробників. Найкращі системи сигналізацій - Geolink, а також Saturn, Clifford, Spal, Reef Net тощо. А особливо популярними є системи Black bug або Black bug super, які випускає Geolink.

- Мені стає смішно, коли я згадую, які сигналізації ставили на машини років десять тому, - продовжує Олександр Демчина. - Тепер такі пристрої навіть сигналізаціями назвати важко. Виробники сигналізацій за короткий час зробили просто гігантський крок вперед. Щоправда, і злодії не стоять на місці. У 1994 році для декого відключити звичайну сирену в автомобілі вважалося вищим пілотажем. Тепер крадії за лічені секунди можуть відкрити капот, зняти клеми з акумулятора, відключити штатну проводку і замість неї кинути так званого "павука", пристрій зі своєю проводкою, своїм акумулятором та котушкою запалення. І помиляється той, хто думає, що такі "павуки" можна поставити тільки на дешеві машини. Відомі випадки, коли їх ставили і на Audi A8 та на Audi S8. Саме тому обов'язково треба ставити на капот надійний замок, щоби убезпечити найважливіші вузли автомобіля...

Щоби вашу машину не вкрали, як у кіно...

Обов'язково треба звертати увагу на те, щоби машина ставилася на сигналізацію і знімалася з неї різними кнопками на брелоку, котрий додається до ключів. Чому, чудово проілюстровано у фільмі "Брат-2". Власник машини йде у магазин і закриває двері свого авто. Злодій заховався за машиною з ноутбуком і зчитав частоту, якою власник закрив машину. Залишилося тільки відтворити її, щоби розблокувати замки...

Щоби такої диверсії не сталося, пан Олександр радить усім користуватися сигналізаціями, які використовують технології Keeloq. Вони порівняно нещодавно з'явилися на вітчизняному ринку. У них код відкриття і закриття дверей постійно змінюється. І якщо відкривати й закривати машину двічі на день, код, який ви використали, повториться через вісім років. Тут би вже навіть і у Брата терпіння забракло!

Для захисту коробки передач виробники придумали так званий мультилок. Це ключ, який замикає коробку і дає можливість включити хіба що задню передачу. Однак треба визнати, що мультилок ефективний лише в автомобілях з автоматичною коробкою передач. Якщо коробка передач ручна, злодій може витиснути щеплення і на буксирі поїхати хоч за тридев'ять земель.

Нещодавно один знайомий розповідав мені про унікальну крадіжку шалено дорогої машини з сільського гаража. Злочинці вмудрилися за ніч приспати собаку і перепиляти замки на воротах подвір'я та гаража. Коли вони опинилися у салоні машини, то побачили, що коробка передач замкнута мультилоком. Тоді вони залізли до сусіднього гаража і вкрали звідти стару Волгу. До неї причепили тросом "заблоковану" іномарку, витиснули щеплення і поїхали. Цю машину не знайшли й досі. Однак якби коробка передач у ній була автоматичною, педалі щеплення просто не існувало би і злочинці повернулися б ні з чим...

Якщо машина коштує 10 тисяч доларів, сигналізація повинна оцінюватися в 500 "зелених"

У наш вік стрімкого розвитку цифрової техніки добре себе зарекомендувала багатоблочна сигналізація. Вона блокує кожен вузол окремо, і ніхто з крадіїв не зможе сказати, скільки подібних блоків, об'єднаних у мережу, є у машині. Розблокував один вузол - шукай "підходи" до іншого. І так хтозна-скільки часу... З'явилися також реле блокування, які дистанційно виконують команди власника. Натиснули ви кнопочку на брелоку - і ваша машина вже нікуди не поїде, бо глибоко у її нутрощах розімкнулися непомітні контакти. Знайти їх дуже важко, до вони є частиною штатної проводки - якихось спеціальних дротів для цієї сигналізації немає.

Однак фахівці відзначають, що останнім часом на нових машинах дедалі рідше доводиться встановлювати сигналізації - їх встановлює завод-виробник. З одного боку "рідна" сигналізація найбільш надійна, практично неможливо, щоби вона негативно вплинула на роботу якихось інших вузлів та агрегатів автомобіля. Однак її недолік у серійному випуску. Якщо злодії навчилися нейтралізувати одну таку сигналізацію, решта для них вже не проблема. Тому найкраще використовувати комбіновані системи охорони автомобіля. Наприклад, охоронну систему, передбачену заводом-виробником, можна поєднати з імобілайзером, секретками, та з якимось нестандартним пристроєм, який механічно блокує той чи інший вузол. Однак ціна за встановлення такої ексклюзивної сигналізації відразу ж підстрибне.

- Скільки ж коштують сигналізаційні системи?

- Від 70 у.о і вище, залежно від класу машини. Причому вартість системи може бути меншою, ніж вартість роботи при її установці. Адже чим складніша машина, тим важче встановити у неї інший, чужорідний механізм. По-перше, треба грамотно під'єднати всі електричні з'єднання, щоби від цього не порушилася робота інших систем автомобіля. Ця проблема дуже актуальна у наш час, коли машини буквально нашпиговані різноманітною цифровою технікою та комп'ютерами. Якщо неправильно врізатися у цю мережу, системи автомобіля просто починають відключатися. По-друге, треба встановити дротики від сигналізації так, щоби вони за кольором і матеріалом не відрізнялися від штатної проводки. Звичайно, така ювелірна робота коштує недешево. Однак у світі вважається, що вартість охоронних систем не повинна перевищувати 5 % від вартості машини. Погодьтеся, просто невигідно встановлювати на старих Жигулях сигналізацію вартістю 2 тис. доларів...

Є машини, що відкриваються пальцем. Але тільки пальцем власника

- Я чув, що найбільш надійні засоби безпеки автомобіля - прості. Взяти, наприклад, звичайний костиль, що стопорить педалі й кермо...

- Ви, мабуть, здивуєтеся, коли я вам скажу, що навіть найкращий костиль затримує угонщиків щонайбільше секунд на десять. Спеціалісти з кримінального світу миттєво перекушують рульове колесо кусачками для грубого дроту, потім розгинають його і скидають цей костиль. Те ж саме і з педалями. Злодії відкушують п'ятки педалей і мають вільний доступ до автомобіля. Їдь куди забажаєш!

- Знаю, що на Заході є машини, які відкриваються на доторк пальця господаря, зчитуючи його відбитки...

- У Львові я таких машин не бачив, зате точно знаю, що є авто, власник яких набирає цифровий код під ручкою. Поступово з'являються на дорогах і автомобілі, які відкриває не ключ, а магнітна картка.

- Якщо власник автомобіля загубив ключі з брелоком, котрий знімає машину з сигналізації, що йому робити?

- Разом з машиною завжди продається два комплекти ключів з брелоком або дві магнітних картки. Отже треба скористатися дублікатом і якнайшвидше зв'язатися з фірмою, що встановлювала сигналізацію. Фахівці зітруть з пам'яті сигналізації код брелока, що загубився, а дублікат перепрограмують.

"Алло! Машино! Як справи?"

Останній писк "сигналізаційної" моди - пейджер двостороннього зв'язку, який встановлюють в автомобілях. Його підключають до будь-якої сигналізації, і коли вона спрацьовує, пейджер посилає SMS-повідомлення на мобільний телефон власника автомобіля. Як тільки машину відкриють, власник дізнається про це, у якій би частині земної кулі він не був. Цікаво, що пейджер може повідомити власника і про стан автомобіля.

Напише, наприклад, що акумуляторна батарея підсіла і треба її зарядити. Можна самому надіслати закодоване повідомлення, яке означає, наприклад: "Як справи?" І машина відразу ж відповість: "У мене все гаразд, мій пане!" Якщо навіть машину вже хтось завів, можна через пейджер послати відповідну команду, і машина розімкне живлення життєво-важливих вузлів. Й тоді нікуди злодій не поїде. Коштує "мобільна" сигналізація в середньому стільки ж, скільки й звичайна - 120-130 у.о., але має єдиний недолік: на неї весь час доведеться витрачатися. Адже потрібно поновлювати рахунок на пристрої.

На останок пан Олександр попросив нагадати читачам, що безпека автомобіля починається з безпеки власника. Жодна сигналізація не врятує, якщо водія викинуть з машини на світлофорі чи відберуть ключі на стоянці. Рівень охоронних систем дуже високий, через що злодії тепер намагаються потрапити до салонів, так би мовити, легально. Задля справедливості треба додати, що протягом двох останніх років кількість крадіжок автомобілів різко зменшилася. Адже Верхова Рада прийняла поправку до Кримінального Кодексу, згідно з якою кожен, хто сяде в чужу машину без документів, може "загриміти" за ґрати на термін від трьох до п'ятнадцяти років.

Семен ВЕСЛЕЄВ.