Обережно! Жінка за кермом!

 

Якщо інспектор штрафує жінку, він встав не з тої ноги

Наш кореспондент досліджував, наскільки правдивою є приказка "жінка за кермом - як мавпа з гранатою"

Найдавніша "жіноча" транспортна проблема відноситься до часів Людовіка ХV. Коли екіпажем керувала гарна пані, відразу ж збігалися її прихильники, що часто ставало причиною заторів на вузьких і переповнених паризьких вуличках. Тоді король наказав міністру д'Аргенсону будь-що навести лад на дорогах. Той не хотів псувати стосунки з впливовими при дворі красунями і згодом видав цікавий наказ: "Про заборону на керування засобами перевезення для всіх вельмишановних пань у віці до 30 років". Після цього водієм екіпажу могли бути тільки найсміливіші жінки. Бо виявилося, що набагато менше мужності потрібно для того, щоби впоратися з гарячим конем у вузькій вуличці, ніж для того, щоби визнати свій справжній вік...

Усі ми, жінки, їздили би набагато краще, якби чоловіки водії своє зневажливе "Ну, це ж жінка!" говорили рідше, ніж ми говоримо їм зі щирим захопленням: "Це ж чоловік!"

Сильва Гросзова, чеська автомобілістка та письменниця.

Найдавніша "жіноча" транспортна проблема відноситься до часів Людовіка ХV. Коли екіпажем керувала гарна пані, відразу ж збігалися її прихильники, що часто ставало причиною заторів на вузьких і переповнених паризьких вуличках. Тоді король наказав міністру д'Аргенсону будь-що навести лад на дорогах. Той не хотів псувати стосунки з впливовими при дворі красунями і згодом видав цікавий наказ: "Про заборону на керування засобами перевезення для всіх вельмишановних пань у віці до 30 років". Після цього водієм екіпажу могли бути тільки найсміливіші жінки. Бо виявилося, що набагато менше мужності потрібно для того, щоби впоратися з гарячим конем у вузькій вуличці, ніж для того, щоби визнати свій справжній вік...

Що, хлопці, треба штраф заплатити? Нема проблем!

З того часу минуло багато років, тепер жінка дедалі частіше доводить, що може виконувати традиційно чоловічу роботу не гірше від представників сильної статі. Нещодавно заступник директора Львівського обласного навчально-курсового комбінату Мирон Бандрівський здивував мене звісткою про те, що 2\3 курсантів, які хочуть отримати права категорії "В" (водій легкової машини) - жінки.

- У них більше відмінних оцінок, вони краще орієнтуються у правилах, - розповідав мені Мирон Іванович.

- До речі, останні дослідження англійців довели, що жінка є загалом безпечнішим водієм, ніж чоловік. Зрештою вже давно відомо, що кількість аварій на сто кілометрів у представниць слабкої статі є набагато меншою, ніж у чоловіків. Посудіть самі: жінки незрівнянно рідше бувають у нетверезому стані, вони не схильні носитися по місту на шаленій швидкості, не схильні порушувати правила...

Усе це послужило приводом до невеличкого дослідження, метою якого було визначити, хто ж насправді є кращими водіями - чоловіки чи жінки. Розпочали ми його з місця, куди ведуть шляхи всіх львівських автомобілістів - Львівського ДАІ.

Інспектори, які щойно закінчили роботу, погодилися дати відверте інтерв'ю на "жіночу" тему, лишень якщо я не вкажу у газеті їхніх прізвищ. Складність полягала у тому... що жінок-водіїв "даішники", як правило, не штрафують.

- Звісно, усе залежить від важкості порушення, - розповідає сержант М.

- Якщо порушення серйозне, одними посмішками не відбудешся. Але за "дрібноту" ми зазвичай тільки пожуримо порушницю, а потім відпустимо...

- Якщо все-таки інспектор покарав жінку, це означає, що або вона поводилася нахабно або він встав не з тої ноги, - зі сміхом додають його колеги.

- Хоча трапляються різні жінки. Деяких зупиниш, а вони тобі: "Що, хлопці, треба штраф заплатити? Нема проблем? Скільки?"

На запитання, хто є кращим водієм, чоловік чи жінка, "даішники" відповіли лаконічно: "Ви ніколи не чули приказки "жінка за кермом - все одно, що мавпа з гранатою"?

Жінка жінці на трасі не товариш

Так чи інакше, після відвідин ДАІ я зробив висновок, що слабка стать за кермом почувається, як сир у маслі. Це якщо інспектор - чоловік. А якщо жінка, усе стає з ніг на голову. Й хоча старший інспектор відділення організації профілактичної роботи ДАІ м.Львова Світлана Пасічник (яка довший час брала участь у патрулюванні львівських вулиць) переконувала мене у зворотному - мовляв, порушник є порушник, стать тут немає значення - мені здалося, що вона дещо кривить душею. Адже посмішки та бісики - головна жіноча зброя у сутичках з інспекторами - виявляється тут безсилою.

Ще один цікавий момент. "Даішники" зауважили: якщо чоловіки, зіткнувшись, зазвичай намагаються полагодити справу миром, то дві жінки, потрапивши в аварію, ніколи не розійдуться по-доброму. Жінка жінці на трасі не товариш...

Пані Світлана розповіла мені про минулорічний безпрецедентний випадок, який не мав аналогів в Україні. Працівники ДАІ зауважили, що біла "Ауді" йде по трасі нерівним, хвилястим шляхом. На вимогу зупинитися водій іномарки натиснув на газ. Далі була погоня за всіма правилами детективу: з сиреною, шаленою швидкістю і навіть з пострілами, якими вдалося пробили крило та колесо "Ауді". Як "даішники" відкрили двері машини, то побачили там жінку, яка не могла зв'язати двох слів, бо була... п'яна, як чіп.

Коли в крові бракує адреналіну

До Автомобільного жіночого клубу (до речі, єдиного у Європі), за словами його виконавчого директора Анжеліки Конської, приходять три типи жінок: безпорадні, які шукають підтримки; впевнені, цілеспрямовані, але самотні; й авантюристки, яким бракує адреналіну в крові. Й авантюристок (на щастя чи на жаль) - більшість...

Яких тільки жінок не зустрінеш в АЖК! Одні люблять шалену швидкість, інші "спокійну" їзду. Є тут жінки, які возять товар з Польщі на мікроавтобусах, є такі, хто не визнає іншого транспорту, крім мотоцикла. Деяким з них клуб збирається незабаром запропонувати роботу інструктора з водіння автомобіля. Назва такого навчання говорить сама за себе - "безстресове".

Нам пощастило зустрітися з пані Оксаною, для якої автомобіль - не розвага, а засіб для існування. На її "бойовому" рахунку вже дві машини, які вона перегнала з Німеччини в Україну. При чому автомобілістка зізналася, що її більше цікавила сама подорож, гострі відчуття й можливість вирватися із замкнутого кола побуту, ніж гроші.

- Ми їхали на трьох машинах цілу добу, практично без зупинок, - розповідає пані Оксана.

- Переважно йшли на швидкості 120 км\год. Щоби уникнути рекету, їхали по об'їзним дорогам, через ліси та поля. Найяскравіше враження - коли я раптом за кермом... прокинулася. І у якомусь метрі від себе побачила велосипедистку. Виявляється, на кілька секунд на цій шаленій швидкості сон здолав мене...

Пані Оксана розповіла, що любить маленькі машини й у Львові їздить на "Оці". У вихідні вона возить свого чоловіка - приватного підприємця, який принципово не сідає за кермо у суботу-неділю, щоби повністю розслабитися й відключитися від справ.

- Якщо я зустрічаю на трасі автобус, "Запорожець" чи іншу машину того ж класу, що і у мене, то обов'язково мушу її обігнати, - розповідає Зінаїда Андріївна Плотиця, медсестра Львівського обласного лікарського фізкультурного диспансеру, одна з перших жінок-автомобілістів на Львівщині. У минулому п'ятиразова чемпіонка України та призер першості Радянського Союзу з велоспорту, у 22 роки вона потрапила в автокатастрофу, яка коштувала їй... ноги. Тоді-то пані Зіна й вирішила пересісти з велосипеду на автомобіль, навчившись тиснути штучною ногою на педаль не гірше, ніж справжньою.

15 років вона проїздила на "Москвичу-408", а потім поміняла на "Запорожець". Зінаїда Андріївна говорить, що знає свою машину, як п'ять пальців. І по одному лише звуку мотора може визначити причину несправності. Їздить пані Зіна виключно за правилами. За 29 років шоферського стажу її жодного разу (!) не оштрафували.

У жінку за кермом вселяється біс

Якою ж є думка психолога у цьому "автомобільно-жіночому" питанні? Лікар-психотерапевт Львівського міського психотерапевтичного центру Степан Галушко (який сам, до речі, є водієм) переконаний, що чоловіки є кращими водіями, ніж представниці прекрасної статі.

- Коли чоловік починає мислити логічно, у нього включається тільки ліва півкуля мозку, а робота правої, яка "відповідає" за емоції, гальмується, - розповідає Степан Якович.

- Через це чоловік більш схильний до тверезого, холодного мислення. У жінки все навпаки - права півкуля сильно збуджується, коли у незвичній ситуації треба прийняти миттєве рішення. Активність мозкових клітин у такі хвилини у жінки вище, ніж у чоловіка, у 8-10 разів. Й усе це має прямий зв'язок з поведінкою жінки на дорозі. Ось візьмемо приклад: хтось неправильно здійснює обгін. Чоловік швидко вирішить, як вийти з цієї ситуації, щоби не потрапити в аварію. А жінка буде думати тільки про те, "як цей нахаба міг так порушити правила!" І найважливіше. Для кожної жінка за кермом спочатку є жінкою, а вже потім водієм. І для неї набагато важливішим є, скажімо, те, як вона виглядає в автомобілі, ніж те, що робиться на дорозі...

Степан Якович завжди інстинктивно пригальмовує, коли бачить машину, якою керує представниця слабкої статі. Справді, володіючи таким компроматом на жінок, важко не застерегтися зайвий раз... Близько половини пацієнток психотерапевта керують авто. І деякі відверто зізнаються, що відчувають надзвичайний емоційний підйом, коли беруться за кермо і повертають ключ у запаленні. Немов би у них вселяється біс...

Психотерапевт переконаний, що типову жінку, у якої все гаразд з комплексами та характером, яка не прагне самоствердитися чи відчути себе сильною, сідати за кермо просто не тягне. Вона отримує набагато більше задоволення, коли її везуть...

Коли допомогти може тільки стриптиз

Кожна жінка-водій може розповісти чимало історій, пов'язаних з її "автомобільною" практикою. Готуючи цей матеріал, я наслухався їх чимало. Одна жінка зуміла здолати засипану снігом дорогу, що було не під силу досвідченим водіям-чоловікам, друга монтировкою втихомирила п'яницю, третя заїхала в озеро разом з машиною... Та найбільше мені сподобалася історія, яку я почув від членкині єдиного жіночого екіпажу, що брав участь у раллі "Столиця" Юлії Ляховенко, бухгалтера Автомобільної федерації України. У Брюховичах під час занять на спеціальній тренувальній площадці на Юлиних "Жигулях" раптом луснуло колесо. Двоє працівників ДАІ, які були свідками цього, підійшли ближче і з цікавістю стали споглядати, як симпатична дівчина у міні-спідниці, замінює колесо. Своїми сороміцькими жартами та недвозначними поглядами вони роздратували дівчину настільки, що вона сіла на капот, підняла спідницю й сказала охоронцям дорожнього порядку: "Може, тепер хтось з вас мені допоможе?!" І треба сказати, що цей стриптиз таки розтопив огрубілі серця "даішників"...

Анекдот на тему:

До психіатра прийшла засмучена жінка:

- Пане лікарю, мій чоловік зовсім з глузду з'їхав. Коли я за кермом, він без кінця дає мені поради: "Поверни направо, а тепер їдь прямо. Що ти робиш! Наліво, Маріє! Зупинися!" І так без кінця.

- Заспокойтеся, пані, у цьому немає нічого дивного. Це абсолютно нормальне ставлення чоловіків до своїх дружин-водіїв.

- Так, але я водій трамваю!

Дмитро СИНЯК.
Фото Сергія СМИРНОВА.